Yang Nurul Izzah Perlu Tahu Tentang Projek Bail Out Era Mahathir

Rupa-rupanya, kejayaan PM Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan BN Persekutuan menyiapkan Transit Aliran Massa (MRT) Sungai Buloh-Kajang telah benar-benar merisaukan kepimpinan Pembangkang ibarat Nurul Izzah dan Rafizi Ramli.


Nurul Izzah yang sebelum ini mengaku bersalah kerana memfitnah bekas Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Raja Nong Chik itu telah membuat kenyataan naïf kononnya Pakatan Harapan (PH) bersama mantan TPM (Muhyiddin Yassin) dan PM ( Dr Mahathir Mohamad) boleh membina projek MRT dengan laluan lebih besar dengan kos yang lebih rendah.
http://klxpress.com.my/bahasa-melayu/21-politik/25662-alahai-pakatan-harapan-projek-p-pinang-pun-tak-jalan-apa-lagi-nak-buat-mrt.html
Sebelum berangan-angan lebih jauh, penulis sarankan kepada Nurul Izzah agar persoalkan dahulu projek penswastaan Sistem LRT Kuala Lumpur yang terpaksa di bail-out oleh kerajaan Persekutuan di bawah Dr Mahathir Mohamad saat itu.

Di antara projek pengangkutan awam yang di bail-out semasa abad Mahathir terdiri daripada:
1. Sistem Transit Aliran Ringan (STAR)
2. Projek Usahasama Transit Ringan Automatik (PUTRA)
3. Kuala Lumpur Monorail (KL Monorail)
4. Bas Intra Kota
Kroni-kroni Dr Mahathir
1. STAR
2 perjanjian konsesi 60 tahun telah ditandatangani dengan STAR. 22 Disember 1992 untuk Fasa 1 dan Fasa 2 pada 26 Jun 1995. Pembinaan siap dan operasi bermula cukup masanya untuk Sukan Komanwel 1998 di Kuala Lumpur. Kos projek dianggarkan RM3.50 bilion.
2. PUTRA
Perjanjian konsesi selama 60 tahun telah dianugerahkan kepada PUTRA pada 7 Ogos 1995. Ianya dimiliki oleh Renong Sdn. Bhd. Pembinaan bermula pada bulan September 1995 dan operasi bermula 1 September 1998 (Fasa 1) dan 1 Jun 1999 (Fasa 2). Kos projek dianggarkan RM4.35 bilion. 
Malangnya, kedua-dua pemegang konsesi menghadapi masaalah kewangan tidak lama selepas memulakan operasi. Pada bulan November 2001, Prasarana milik Kerajaan terpaksa menyelamatkan STAR dan PUTRA dengan membayar hutang terkumpul STAR dan PUTRA berjumlah RM7.8 bilion serta mengambil alih semua asset/operasi pada Mei 2002.

3. KL Monorail
Konsesi selama 30 tahun telah dianugerahkan pada 26 April 1997 kepada KL Monorail. Ianya dijadualkan siap pada pertengahan 1998 untuk Sukan Komanwel di Kuala Lumpur. Terpaksa dijadualkan semula pada pertengahan 2000. Operasi hanya bermula pada 23 Ogos 2003. Kosnya yaitu RM1.169 bilion. 
KL Monorail pula tidak bisa dibayar oleh pihak konsensi walau pun turut mendapatkan pertolongan RM300 juta daripada kerajaan Persekutuan. Prasarana mengambil alih KL Monorail System Sdn Bhd pada bulan November 2007 serta mengambil alih hutangnya yang bernilai RM880 juta.
4. Intra Kota
Intrakota Komposit Sendirian Berhad, anak syarikat DRB-Hicom Berhad dipilih pada tahun 1994 untuk menjalankan perkhidmatan bas bandar di Kuala Lumpur dan sekitar pinggir bandar. Syarikat ini turut mengalami masaalah kewangan dan Prasarana milik kerajaan telah mengambil alih pada tahun 2004 dengan kos sebanyak RM177 juta.
Jika merujuk kepada perkara di atas, lebih daripada RM8.80 bilion telah digunakan untuk bail out projek pengangkutan awam abad Mahathir Mohamad. Ini belum lagi syarikat-syarikat lain yang turut perlu diselamatkan oleh kerajaan ibarat MAS dan PROTON.

Dan sekarang, puak nakal dengan tanpa aib mendakwa kononnya mereka bisa 'membina projek MRT dengan laluan lebih besar dengan kos yang lebih rendah'. Akhirnya, rakyat juga tertipu dengan janji-janji kosong puak pembangkang.




SHARE ARTICLE :


Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :

0 Response to "Yang Nurul Izzah Perlu Tahu Tentang Projek Bail Out Era Mahathir"

Posting Komentar